. . .
Sanat Teorisi
  Ana sayfa >> Makaleler >> Makale ve Araştırmalar >> Köşe Yazıları >> Makale Oku

Makale Başlığı: Büyük Aşırmalar

Büyük Aşırmalar Yazdır Google+ twitter facebook

Yazar: Art News, Şubat 2003 • Eklenme Tarihi: 12.02.2005 22:49:43 • Görüntüleme: 1.741
Özet:
Matisse ve Picasso, uzun süren sanatsal düelloda , birbirlerinin etkisi altında kalmışlar, zaman zaman biri diğerini kopyalamış veya birbirlerini merakla izlemişler.
Kelimeler:
Büyük Aşırmalar, Nuran İsvan

Matisse ve Picasso, uzun süren sanatsal düelloda , birbirlerinin etkisi altında kalmışlar, zaman zaman biri diğerini kopyalamış veya birbirlerini merakla izlemişler. Sanatçıların ikisi de yer yer aynı temalarla ilgilenmişler, özellikle kadın konusunda. Hatta kimi zaman da kadını aynı çizgide algılamışlardır. Ancak acaba her iki sanatçı da birbirlerinden birşeyler aldıklarının farkında olmuşlar mı , ve bu olgu onların sanatındaki anlamı etkilemiş mi?



Örneğin 1913'te Matisse, Picasso'nun kübizm konusuyla ilgilenmiş, ancak kendi kübist stilini uygulamayı yeğlemiştir, "Mademoiselle Yvonne Landsberg" deki gibi. Bu yapıtta sanki Picasso'nun geometrik çizimini düzeltircesine , daha organik, yuvarlamalı bir yöntem geliştirmiştir.



1930'larda bu iki sanatçı, sevdikleri kadınların betimlemesinde ayrı yöntemler kullanmışlardır. Picasso, sevdiği kadın Marie Therese'in resminde, çok renkli, lirik, arabesk hatlı, dekoratif, adeta Matisse'i andıran bir uslup seçmiştir. Ancak şu var ki, bu uslup , Matisse kopyası denmesine karşın, biliniyor ki, Matisse bu uslubu daha sonraki yıllarda uygulamıştır.



İki sanatçı birbirlerini değişik yönlerde etkilemişler ise de, modern sanata ayrı esin kaynağı olmuşlardır. Uzun yıllar Picasso, 20 ci yüzyıla en çok etki yapmış sanatçı olarak bilindi. Oysa 1970 lerden sonra, genç sanatçıların ilgisi, Matisse'e yöneldi. Picasso'nun 20 ci yüzyıla büyük katkısı, dünyada birçok şeyin tekrar icadı, onların biraraya getirilmesi, ayrıştırılması, yine biraraya getirilmesi yönünde idi. Ancak yöntemleri o denli kişisel ve özeldi ki, hiç kimse taklit edemedi. Figürlerindeki çifte profiller, yanyana getirilmiş gözler ancak orta karar sanatçılar tarafından uygulanmıştır.



Matisse ise, daha az icat etmeyi denemiş, ancak sanatı o kadar açık, kendini aşmaya yol açan bir yöntem izlemiş ki, sonuçta ressamların ressamı denmiş kendisine.



Picasso'yu 30 yıl önce kaybettik, Matisse'i ise 50 yıl önce. Ancak her ikisi de günümüz sanatçıları için büyük esin kaynağı olmuşlar- İkisinin birbirine olduğu gibi.




Makale Detaylar
Gönderen: webmaster
Derecelendirme: 0000000000 0%
Yazar İletişim: Bilinmiyor

Sadece üyeler yorum yazabilir. Üye olmak için tıklayın.

Ana sayfa | Makaleler

Aç

Haftanın Yazısı: CIA’nin Kültürel Silahı: Çağdaş Sanat

EN İYİ MAKALELERrss

Makaleler bölümündeki en iyi 5 içerik.
Eser Analiz Yöntemleri
Sanat olgusunun varlığını kavramanın en doğru yolu, sanat eserini çözümlemekte yatmaktadır. Bu konuya karşı XX.yüzyıl başlarında ilgi uyanmaya başlamış ve 1915 yılında Heinrich Wölfflin ve sonrasında Erwin Panofsky ...
Türk Resminde Kurtuluş Savaşı Teması
Sanatın toplumsal yapılara, bağlı gelişmesiyle, sanatçının yaratımını politik, ekonomik, kültürel şartlara uyumlu bir tavırla gerçekleştirmesi özdeştir. Bu arada tarihî sürecin hiçbir döneminde varlığı inkâr edileme...
Sokrates ve Felsefesi
M.Ö. 469-399 yılları arasında yaşamış olan ünlü Yunanlı düşünür. Platon’un hocası olan Sokrates, yazılı hiçbir şey bırakmamış, tüm zamanını özellikle gençlerle felsefe tartışarak geçirmiştir. Görüşleri, tartışmaları...
Barok Dönem Cenovalı Ressamlar
İtalya’nın kuzey batısında, liman kenti olan Cenova (İ.Ö.218) Romalılar döneminden itibaren önemli bir merkez olarak tarih içinde yer almıştır. Cenova aynı zamanda İtalya’nın Orta Avrupa’ya açılan kapısı durumundadı...
Altın Oran
“Altın oran kavramı ve bu kavramın gizemi nedir?” diye düşündüğünüz olmuştur. Belki de bu kavramı ilk defa duymuşsunuzdur. Peki, nedir altın oran, nereden çıkmıştır, pratik hayatta kullanımı var mıdır? Doğada rastla...

SON 5 MAKALE  rss

CIA’nin Kültürel Silahı: Çağdaş Sanat
Soyut dışavurumcular, 1940’ların sonlarında ortaya çıktılar ve New York’u sanat dünyasının merkezi olarak kabul ettirdiler. Ancak kimileri onların, Soğuk Savaş Dönemi’nde Amerikan casuslarının piyonları olduklarını ...
Renk Teorisine Tarihsel Bir Bakış
Tarih boyunca uygarlıklar, renk teorilerini etraflarındaki dünyayı tanımlamak ve renkleri nasıl gördüğümüzü anlamak için geliştirmişlerdir. Ancak, ilk kez Aristoteles’in fikirleri renk teorisyenleri arasında daha ço...
Batılı Sanatçıların Çallı Kuşağı’na Etkileri
Çallı Kuşağı, bilinen bir diğer adıyla 1914 Kuşağı; Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemlerinde sanat hayatına atılan sanatçılardan oluşur. Bu sanatçılar yıkılan bir imparatorluğun ardından her anlamda yeniden inşa e...
Adorno, Debord ve Baudrillard’da Kültür ve Sanat
Theodor Adorno, kültür endüstrisi düşüncesinde sanatı ‘sığınak’ olarak görmüş, sanatın kitle kültürünün etkilerini azaltma ve onun işleyişinin dışında kalması gerektiğini önermiştir. Guy Debord, “gösteri toplumu” dü...

Navigasyon

Galeri
Üye/Ziyater
  • . Aktif üye sayısı (0)
  • . Aktif ziyaretçiler (16)
  • . Kayıtlı üye sayısı (1119)
  • . Yeni Üyelik
Açılış sayfası yap Sayfa basina git