. . .
Sanat Teorisi
  Ana sayfa >> Makaleler >> Biyografiler >> Şairler >> Makale Oku

Makale Başlığı: Cemal Süreya (1931-1990)

Cemal Süreya (1931-1990) Yazdır Google+ twitter facebook

Yazar: Bilinmiyor • Eklenme Tarihi: 28.03.2005 00:38:00 • Görüntüleme: 3.497
Özet:
Cemal Süreya
(1931 - 1990)
Kelimeler:
Cemal Süreya, edebiyat, şiir
Cemal Süreya (1931 - 1990) 

Erzincan’da doğdu. İlkögrenimini İstanbul’da Beyoğlu 37. İlkokulu’nda yaptı. Ortaögrenimini parasız yatılı olarak Bilecik Ortaokulu’nda ve Haydarpasa Lisesi’nde tamamladı. 1945’te Siyasal Bilgiler Fakültesi’ni bitirdi. Bir süre Paris’te kaldı. 1955-1965 arasında Maliye Bakanlığı’nda müfettiş muavinliği ve müfettişlik görevlerinde bulundu. Bu görevinden ayrılınca, bir süre çevirmenlik yaptı. 

Daha önce 1960-1961 yılarında Ankara’da yayımlamış olduğu Papirüs dergisini 1966-1970 arasında yeniden çıkardı. Dergisini parasal sıkıntılar yüzünden kapatmak zorunda kalınca, Maliye Bakanlığı’na döndü. Ankara’da Maliye Tetkik Kurulu Üyeliği, İstanbul’da Darphane müdürlüğü ve maliye müfettişliği yaptı. 1977’de Ankara’da Türkiye Yazarları Dergisi''nin ilk iki sayısının yayın yönetmenliğini yaptı. Nisan 1980-1981 arasında Papirüs dergisini üçüncü kez çıkardı. 

Cemal Süreya, lise sıralarında aruzla şiirler yazdı ve ilk şiiri “Şarkısı Beyaz” 1953’te Mülkiye Dergisi''nde yayımlandı. 1953-1959 arasında Yeditepe, Şairler Yaprağı, Evrim, Pazar Postası Dergileri''nde yayımladığı şiir ve yazılarıyla ilgi çekti. İlk kitabı ‘Üvercinka’ ile 1959 Yeditepe Şiir Armağanı’nı Arif Damar’la paylaştı. ‘Göçebe’ ile de Türk Dil Kurumu 1966 Şiir Ödülü’nü kazandı. Şiirlerinin yanı sıra çağdaş Türk edebiyatı ve sanatı sorunları üzerine yazdığı deneme ve eleştirileriyle tanındı. Çeviriler yaptı. 1960’tan sonra çeşitli gazete ve dergilerde yazı ve şiirler yazdı. 

İlk şiirlerinde bireyin iç dünyasının gizli yönlerini ironik bir söyleşiyle dile getirdi. ‘Göçebe’de kısa cümlelerle yogun bir anlatıma yöneldi. Dil ve biçim oyunlarıyla kurulu daha sonraki şiir çizgisi giderek yalın bir düzeye erişti. Çağrışım öğeleriyle kurduğu usa dayalı şiirlerinin toplumsal eleştiri yönü ağır bastı. Şiirlerinin dışında, sanat ve edebiyat konusundaki denemeleriyle de tanınan Cemal Süreya, kendine özgü buluşları nükteli dili, imge evrenindeki özgünlüğüyle çağdaş Türk şiirinde İkinci Yeni diye anılan bir şiir anlayışının öncüleri arasında yer aldı.

Makale Detaylar
Gönderen: Serdar
Kategori: Biyografiler >> Şairler
Derecelendirme: ++++++++++ 100,0%
Yazar İletişim: Bilinmiyor

2 kişi yorum yapmış.

webmaster - 28/03/2005
Bu bölümde bir Cemal Süreya eksikliği hissediliyordu. Teşekkürler Serdar
Serdar - 28/03/2005
Paylaşımınız için teşekkürler

Yorum yaz!

Sadece üyeler yorum yazabilir. Üye olmak için tıklayın.

Ana sayfa | Makaleler

Aç

Haftanın Yazısı: CIA’nin Kültürel Silahı: Çağdaş Sanat

EN İYİ MAKALELERrss

Makaleler bölümündeki en iyi 5 içerik.
Eser Analiz Yöntemleri
Sanat olgusunun varlığını kavramanın en doğru yolu, sanat eserini çözümlemekte yatmaktadır. Bu konuya karşı XX.yüzyıl başlarında ilgi uyanmaya başlamış ve 1915 yılında Heinrich Wölfflin ve sonrasında Erwin Panofsky ...
Türk Resminde Kurtuluş Savaşı Teması
Sanatın toplumsal yapılara, bağlı gelişmesiyle, sanatçının yaratımını politik, ekonomik, kültürel şartlara uyumlu bir tavırla gerçekleştirmesi özdeştir. Bu arada tarihî sürecin hiçbir döneminde varlığı inkâr edileme...
Sokrates ve Felsefesi
M.Ö. 469-399 yılları arasında yaşamış olan ünlü Yunanlı düşünür. Platon’un hocası olan Sokrates, yazılı hiçbir şey bırakmamış, tüm zamanını özellikle gençlerle felsefe tartışarak geçirmiştir. Görüşleri, tartışmaları...
Barok Dönem Cenovalı Ressamlar
İtalya’nın kuzey batısında, liman kenti olan Cenova (İ.Ö.218) Romalılar döneminden itibaren önemli bir merkez olarak tarih içinde yer almıştır. Cenova aynı zamanda İtalya’nın Orta Avrupa’ya açılan kapısı durumundadı...
Altın Oran
“Altın oran kavramı ve bu kavramın gizemi nedir?” diye düşündüğünüz olmuştur. Belki de bu kavramı ilk defa duymuşsunuzdur. Peki, nedir altın oran, nereden çıkmıştır, pratik hayatta kullanımı var mıdır? Doğada rastla...

SON 5 MAKALE  rss

CIA’nin Kültürel Silahı: Çağdaş Sanat
Soyut dışavurumcular, 1940’ların sonlarında ortaya çıktılar ve New York’u sanat dünyasının merkezi olarak kabul ettirdiler. Ancak kimileri onların, Soğuk Savaş Dönemi’nde Amerikan casuslarının piyonları olduklarını ...
Renk Teorisine Tarihsel Bir Bakış
Tarih boyunca uygarlıklar, renk teorilerini etraflarındaki dünyayı tanımlamak ve renkleri nasıl gördüğümüzü anlamak için geliştirmişlerdir. Ancak, ilk kez Aristoteles’in fikirleri renk teorisyenleri arasında daha ço...
Batılı Sanatçıların Çallı Kuşağı’na Etkileri
Çallı Kuşağı, bilinen bir diğer adıyla 1914 Kuşağı; Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemlerinde sanat hayatına atılan sanatçılardan oluşur. Bu sanatçılar yıkılan bir imparatorluğun ardından her anlamda yeniden inşa e...
Adorno, Debord ve Baudrillard’da Kültür ve Sanat
Theodor Adorno, kültür endüstrisi düşüncesinde sanatı ‘sığınak’ olarak görmüş, sanatın kitle kültürünün etkilerini azaltma ve onun işleyişinin dışında kalması gerektiğini önermiştir. Guy Debord, “gösteri toplumu” dü...

Navigasyon

Galeri
Üye/Ziyater
  • . Aktif üye sayısı (0)
  • . Aktif ziyaretçiler (57)
  • . Kayıtlı üye sayısı (1122)
  • . Yeni Üyelik
Açılış sayfası yap Sayfa basina git